Według raportów branżowych, średnia cena zakupu samochodu używanego w Polsce wynosi nieco ponad 20 tys. złotych. Koszt tej transakcji, to jednak tylko początek wydatków. Klient musi przygotować się także m.in. na koszty związane z rejestracją i ubezpieczeniem, podatkami oraz wymianą zużytych części w aucie. Czy nie lepiej zatem rozważyć zaciągnięcie kredytu bankowego, który pozwoli na zakup auta droższego, ale młodszego i z lepszym wyposażeniem, o wysokiej wartości rezydualnej oraz pozbawionego ukrytych usterek? Wszystko zależy od konkretnej oferty i warunków proponowanego kredytu.

Polski rynek aut używanych jest bardzo specyficzny. Dlaczego? Jak podają statystyki internetowych wyszukiwarek ogłoszeń motoryzacyjnych, większość z nas chciałaby jeździć jak najmłodszym i jak najmniej zużytym autem, kupionym za nieduże pieniądze. Są to kryteria wg których najczęściej Polacy poszukują aut używanych w Internecie.

- Trend ten jest po części zrozumiały z ekonomicznego punktu widzenia,  ale niestety w praktyce wygląda to z goła inaczej. Prawda jest bowiem taka, że pojazdy spełniające najważniejsze kryteria z punktu widzenia polskiego kierowcy, tj. mały przebieg i brak usterek przy jednocześnie niskiej cenie, w zasadzie nie istnieją. Mimo tego, oczekiwania takich klientów często są spełniane. Robią to głównie nieuczciwi sprzedawcy, którzy opisując historię i stan techniczny auta, mijają się z prawdą. To niebezpieczne zjawisko, może mieć bardzo przykre konsekwencje, np. związane z bezpieczeństwem podróżowania takim pojazdem – mówi Rafał Gajewski, Kierownik Strefowy z Toyota Bank.

Cena, za jaką kupujemy używane auto, to zaledwie początek. Później musimy liczyć się z wszelkimi opłatami za rejestrację, podatek, ubezpieczenie. Następnie w przypadku auta używanego, należy dokładnie sprawdzić i najczęściej wymienić płyny eksploatacyjne. Często zdarza się także, że będziemy musieli jeszcze zapłacić za wymianę zużytych części, których stanu nie byliśmy w stanie zdiagnozować podczas zakupu. Wybierając zatem tańszy samochód, musimy w sumie dołożyć jeszcze sporo środków, aby przygotować go do optymalnej eksploatacji.

Czy nie lepiej zatem rozważyć zaciągnięcie kredytu bankowego, który pozwoli na zakup pojazdu w wyższej cenie ale jednocześnie młodszego i z bogatszym wyposażeniem? Mniej zużyte auto lepszej marki od autoryzowanego dealera zazwyczaj będzie charakteryzować się wyższą wartością rezydualną, pozbawione będzie ukrytych usterek i posiadać będzie prawdziwą i „czystą” historię dotychczasowej eksploatacji. Chociaż kredyt nie jest pozbawiony wad (np. konieczność zwrotu kwoty powiększonej o odsetki), to jego praktyczne zalety przeważają. To właśnie one decydują o opłacalności tego rozwiązania i powinny stanowić główne kryterium wyboru finansowania pojazdu.

Szybkie sfinansowanie zakupu

Nie musimy latami odkładać oszczędności, by móc pozwolić sobie na zakup samochodu używanego renomowanej marki z dobrego rocznika oraz wyróżniającego się odpowiednim stanem technicznym i lepszym wyposażeniem. Ponadto, gdy uda nam się przejść przez uproszczone procedury finansowania, kredyt samochodowy możemy uzyskać wręcz błyskawicznie. Dzięki temu, już po kilku dniach możemy jeździć zakupionym pojazdem.

Wymiana pojazdu na młodszy już po kilku latach

Niektóre banki oferują innowacyjne rozwiązania kredytowe, dzięki którym klienci mogą wymieniać swoje pojazdy na kolejne (młodsze i często jeszcze na gwarancji) już po 3-4 latach. To kredytobiorca decyduje, czy po upływie okresu finansowania spłaci pozostałą część zobowiązania i zatrzyma pojazd, czy zdecyduje się podpisać umowę na kolejny samochód (oddając w rozliczeniu poprzednio użytkowany).

Korzystne warunki finansowania

Kredyt SMARTPLAN na samochody używaneKredyt samochodowy wcale nie musi być drogi. Niska wpłata własna już od 10% wartości pojazdu, korzystne oprocentowanie oraz wysokość rat i elastyczny okres spłaty dostosowany do możliwości finansowych kupującego – to wszystko decyduje o atrakcyjności kredytu, jako alternatywy do zakupu gotówkowego.

Przykładowo, decydując się na Kredyt SMARTPLAN na samochody używane dostępny w ofercie Toyota Bank, można ponadto zyskać nawet o 40% niższe raty miesięczne w porównaniu ze standardowym kredytem, a także gwarancję niskiej wpłaty własnej. Oprocentowanie nominalne w tym finansowaniu wynosi 6,99%, RRSO 12,56%, a klient dostaje możliwość wymiany samochodu na kolejny po 3-4 latach, już na pół roku przed zakończeniem umowy.

- Nie decydujmy się na pierwsze lepsze finansowanie naszego auta. Przypadkowa oferta kredytu samochodowego może wiele kosztować i zawierać sporo tzw. haczyków. Dlatego zanim podejmiemy decyzję, dokładnie porównajmy dostępne możliwości i zwróćmy uwagę nie tylko na całkowity koszt kredytu, ale i przede wszystkim na pozostałe warunki finansowania oraz przydatne bonusy. Dzięki temu zakup samochodu używanego na kredyt będzie jeszcze bardziej opłacalnym rozwiązaniem – mówi Rafał Gajewski, Kierownik Strefowy z Toyota Bank.

Dodatkowe informacje o Kredycie SMARTPLAN na samochody używane

Reprezentatywny przykład dla kredytu SMARTPLAN: cena używanego samochodu 55 000,00 zł, wpłata własna 16 500,00 zł, czas obowiązywania umowy 36 miesięcy, miesięczna wartość raty kredytowej 703,00 zł, z Ostatnią Ratą 22 000,00 zł, oprocentowanie nominalne zmienne w skali rocznej 6,99%, rzeczywista roczna stopa oprocentowania 12,56%. Całkowita kwota kredytu 38 500,00 zł, całkowity koszt kredytu 10 704,39 zł (obejmuje prowizję bankową 1 540,00 zł, odsetki 6 554,17 zł, oraz szacunkowy koszt ubezpieczenia komunikacyjnego AC 2 610,22 zł), całkowita kwota do zapłaty przez kredytobiorcę 49 204,39 zł. Kalkulacja ważna na dzień: 23-01-2017 r.