Zakupy w internecie wciąż zyskują zwolenników. Coraz więcej internautów płaci w sklepach online kartą płatniczą. Za tym sposobem płatności przemawia oszczędność czasu, wygoda i bezpieczeństwo. Nie musisz wychodzić z domu i szukać bankomatu.
Niewiele osób wie, że w sieci honoruje się zarówno karty kredytowe jak i zwykłe, debetowe - nie trzeba mieć tej kredytowej żeby regulować należności w sklepach internetowych. Do niedawna używanie karty sprowadzało się do wybierania pieniędzy z bankomatu i bezgotówkowego płacenia za towary i usługi lub regulowania należności w różnych stacjonarnych punktach usługowych. Obecnie tej samej karty możemy używać w sklepach internetowych. Rodzaje kart płatniczych i jak z nich korzystać w sieci opiszemy poniżej.

Rodzaje kart płatniczych

Na rynku istnieje kilka rodzajów kart płatniczych, z czego wyróżnia się cztery podstawowe.

Karta debetowa

Przypisana jest do określonego konta i wydaje ją bank, w którym masz rachunek. Płacąc tą kartą wydajesz pieniądze, które masz już zgromadzone na koncie. Bank po prostu pobiera określoną należność. Jeśli posiadasz tę kartę nie możesz mieć ujemnego salda.

Karta kredytowa

Od debetowej różni się tym, że płacisz pieniędzmi, których faktycznie nie masz. Bank przyznaje ci limit kredytowy, który możesz wykorzystać a później spłacić. Najczęściej wiąże się to z dodatkowymi odsetkami chyba, że zadłużenie uregulujesz do końca okresu rozliczeniowego.

Karta obciążeniowa

Łączy cechy obu poprzednich i najczęściej powiązana jest z rachunkiem bankowym. To karta z tak zwaną odroczoną płatnością. Bank określa limit kredytowy, ale regularnie pobiera środki na spłatę zadłużenia.

Karta przedpłacona (pre-paid)

Zasilana jest określoną kwotą i nie wymaga powiązania z rachunkiem bankowym. Zazwyczaj wydawana jest na okaziciela. Kiedy środki na karcie się skończą możesz je doładować lub jeśli nie ma takiej opcji – wyrzucić.

Bez względu na to, którą z tych kart masz w portfelu, każdą możesz zapłacić za zakupy w internecie. Taka transakcja trwa zaledwie kilka sekund a całość sprowadza się do paru kliknięć.

Płaska czy wypukła karta płatnicza?

Istnieje przekonanie, że za zakupy w sieci można zapłacić wyłącznie kartą wypukłą, czyli taką na której wszystkie dane są wytłoczone (pod pacami czujesz wypukłości), a te płaskie służą jedynie do płacenia w sklepach stacjonarnych. Rzeczywiście, do niedawna tak było, ale dziś to już przeszłość. W sklepach internetowych można płacić zarówno kartą wypukłą jak i płaską. Aby uzyskać pewność, że nasz środek płatności jest akceptowany w transakcjach online najlepiej skontaktować się ze swoim bankiem.

Regulowanie należności za pomocą karty płatniczej podczas zakupów internetowych trwa kilka sekund, a sprzedawca natychmiast otrzymuje potwierdzenie wpłaty. Banki stosują dodatkowe zabezpieczenia, które mają chronić transakcje i twoje dane przed dostępem osób trzecich. Cała procedura płatności sprowadza się do zaledwie kilku kliknięć.

Na czym to polega?

Procedura nie jest skomplikowana i sprowadza się do trzech prostych kroków.

  1. Podczas regulowania należności w e-sklepie wybierz kartę jako metodę płatności.
  2. Uzupełnij dane karty wpisując je w przeznaczonym do tego formularzu.Wpisz numer karty oraz jej datę ważności. Najczęściej bank prosi o podanie kodu CVV2/CVC2. To ostatnie trzy cyfry, które znajdują się na odwrocie karty przy pasku podpisu. Więcej o numerze CVV2/CVC2 znajdziesz tutaj.
  3. Zatwierdź transakcję i czekaj na odpowiedź centrum rozliczeniowego.

Agent rozliczeniowy (jak np. PayU) autoryzuje kartę – sprawdza jej autentyczność, ważność i poprawność danych. Wszystko odbywa się automatycznie, a po weryfikacji bank obciąża kartę na wybraną kwotę a agent przekazuje ją odbiorcy.

Transakcje dokonywane w ten sposób są bardzo szybkie i bezpieczne.

Chargeback

Regulowanie należności online za pomocą karty płatniczej, to jedyna metoda e-płatności, która chroniona jest procedurą chargeback. Mechanizm ten jest gwarantem bezpieczeństwa przy zawieraniu transakcji internetowych. Pozwala odzyskać pieniądze w przypadku, gdy nie otrzymasz opłaconego przedmiotu albo usług lub będą one niezgodne z przedstawioną wcześniej ofertą. W takim przypadku to bank zobowiązany jest do zwrotu pieniędzy na twoje konto. Możesz korzystać z tej procedury za każdym razem, gdy coś pójdzie nie po twojej myśli. Nawet, jeśli biuro podróży, w którym masz opłaconą wycieczkę ogłosi upadłość. Warto o tym pamiętać.

Bezpieczeństwo

Każda transakcja internetowa musi przebiegać bezpiecznie dlatego banki i agenci rozliczeniowi stosują najróżniejsze metody, aby zabezpieczyć twoje środki i poufne dane. Transmisja danych powinna odbywać się w bezpiecznym połączeniu za pośrednictwem protokołu SSL, który ma zapewnić najwyższy standard uwierzytelniania tożsamości. Upewnij się, że adres formularza z danymi zawiera protokół „https://” zamiast „http://”. W pasku adresu lub w lewym, dolnym rogu strony powinien również pojawić się symbol zamkniętej kłódki. To znak, że twoje dane są chronione przed dostępem osób trzecich.

https - kłodka na pasku adresu

Upewnij się, że adres formularza z danymi zawiera protokół „https://” zamiast „http://”. W pasku adresu lub w lewym, dolnym rogu strony powinien również pojawić się symbol zamkniętej kłódki.

3D-Secure

Technologia 3D-Secure zapewnia dodatkową ochronę. Dzięki niej każda transakcja online musi być potwierdzona dodatkowym hasłem, które identyfikuje właściciela karty. Hasło zazwyczaj jest wysyłane wiadomością SMS lub generowane przez specjalny token (jednorazowy kod).

PCI-DSS

Organizacje płatnicze takie jak Visa i MasterCard stworzyły dodatkowy system certyfikacji. Firmy oferujące usługi płatnicze powinny posiadać certyfikat Payment Card Industry Data Security Standard, który zapewnia, że firma spełnia rygorystyczne standardy bezpieczeństwa

Podsumowanie

Płatność kartą to szybki i wygodny sposób regulowania należności w sieci. Dzięki korzystaniu z takiej metody zyskujemy dodatkowe zabezpieczenia i możemy odzyskać pieniądze, jeśli transakcja nie dojdzie do skutku. Należy pamiętać, aby chronić swoją kartę i nie udostępniać jej danych, a w przypadku zaginięcia lub kradzieży, niezwłocznie zgłosić to swojemu bankowi.

Źródło: PayU.pl