CivilisedBank - nowy brytyjski bank internetowy ma uruchomić swoją działalność jeszcze w tym roku. Na razie jest na etapie oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o licencję bankową. Głównym targetem nowo powstałego banku będzie mały i średni biznes. Oferta produktowa nie będzie różnić się od standardowej oferty rynkowej i będzie zawierać m.in. konta oszczędnościowe, kredyty dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz platformę wymiany walut. W odróżnieniu od większości swoich konkurentów będzie pozbawiony fizycznych oddziałów, a dostęp do jego usług będzie możliwy wyłącznie online. Jest to kolejny przypadek, kiedy bank rezygnuje z placówek na rzecz strony internetowej i aplikacji mobilnej.

CivilisedBank dołączy do licznej grupy mniejszych banków zmierzających do przełamania dominacji pięciu największych dostawców usług bankowych na rynku brytyjskim, starając się wykorzystać niższe koszty prowadzenia działalności dzięki nowym technologiom. Nowy bank będzie korzystał z tej samej platformy IT, której używa już BNP Paribas i Alpha Bank.

Bank zapowiedział, że początkowo oferta będzie skierowana do średniej wielkości brytyjskich przedsiębiorstw i ich managerów oferując biznesowe rachunki bieżące z lokatami, bankowość transakcyjną, kredyty w rachunku bieżącym, platformę wymiany walut, rachunki inwestycje i oszczędnościowe i pożyczki. W późniejszym terminie bank planuje też ofertę w segmencie bankowości detalicznej.

Barclays, Lloyds Banking Group, HSBC i Royal Bank of Scotland od dawna zdominowały brytyjski sektor bankowy. Teraz dołączył do tej grupy także bank Santander. Tych pięć banków kontroluje ponad 80 procent rynku bankowych rachunków osobistych i ponad 85 % segmentu bankowości dla małego biznesu.

Nadzór bankowy i politycy starają się ułatwić nowym graczom wejście na rynek, by przełamać dominację gigantów bankowych, dzięki czemu w ostatnich latach udało się wystartować takim bankom jak Metro Bank, Aldermore, Shawbrook i OneSavings, a ponad 20 innych firm, takich jak np. Atom Bank ubiegania się o licencje. Wiele z nich jest skierowanych do klientów niszowych lub są to banki regionalne. Większość nowych banków planuje działalność wyłącznie online korzystając z nowych technologii, pozwalających na szybszą i tańszą obsługę klientów.

CivilisedBank nie jest pierwszym który zdecydował się na obsługę klienta online bez możliwości przyjścia do oddziału. Jest to trend obecny w bankowości od kilku lat, który został nazwany branchless banking co można przetłumaczyć jako bankowość bezoddziałowa.

Źródło: Reuters, prnews.pl