Finanse, waluta, emigracja

Raport rynku pracy – Brexit a języki obce w UK

job - Raport rynku pracy - Brexit a języki obce w UK

Adzuna podsumowała zmiany na brytyjskim rynku pracy jakie zaszły po ogłoszeniu wyników
referendum w sprawie Brexit’u. Na podstawie wszystkich ogłoszeń o pracę publikowanych na
brytyjskim serwisie Adzuna.co.uk sprawdzono, jak zmieniło się zapotrzebowanie na europejskie
języki obce na tym rynku pracy w okresie 2016-2019.

Sprawdzono dla Was czy brytyjscy pracodawcy szukają pracowników władających europejskimi
językami obcymi oraz jakie języki są najbardziej poszukiwane. Podsumowano również jak to
zapotrzebowanie zmieniło się po ogłoszeniu w 2016 roku decyzji o wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii
Europejskiej.

Skąd językowe kompetencje na brytyjskim rynku pracy

Wielka Brytania stale potrzebuje pracowników władających nie tylko językiem angielskim. Źródłem
takich kompetencji często są imigranci. Czyli osoby, które przyjechały do Wielkiej Brytanii z innych
krajów i oprócz języka angielskiego władają językiem kraju, z którego przyjechali.
Drugim źródłem pracowników wielojęzycznych są oczywiście osoby z samej Wielkiej Brytanii, które
postawiły na naukę języka obcego w szkole.

Zobacz:  Kilka faktów o Ryanairze, które powinieneś znać

Wydaje się jednak, że Europa uczy się języka angielskiego chętniej niż Wielka Brytania innych
języków europejskich. Badania opublikowane w lutym br. na łamach portalu BBC News wykazały
spadek zainteresowania nauką języków obcych wśród uczniów brytyjskich szkół.

Poligloci na start?

Czy jest to zatem szansa dla osób spoza Wielkiej Brytanii mówiących w kilku językach obcych na
budowanie kariery w tym kraju? Badania Adzuna wykazały niestety, że od momentu ogłoszenia
decyzji o wyjściu Królestwa z UE (czerwiec 2016) do pierwszej wyznaczonej daty wyjścia, czyli do
marca 2019 nastąpił spadek zapotrzebowania na europejskie języki na tym rynku pracy.
2016 vs 2019 w liczbach

Najczęściej wymieniane języki obce w ogłoszeniach o pracę z serwisu Adzuna.co.uk to:

Rok 2016 (UK): niemiecki, francuski, hiszpański, włoski, holenderski, rosyjski, polski, rumuński,
węgierski, litewski.

Zobacz:  Polak musi pracować ponad dwa razy dłużej na nowe auto niż Niemiec

Rok 2019 (UK): niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, holenderski, polski, rosyjski, rumuński,
węgierski litewski.

Spadek procentowego udziału ogłoszeń o pracę wymagającą znajomości europejskich
języków obcych (wykres):

Spadek procentowy zapotrzebowania dla wybranych języków, w kolejności od tych, na które
zapotrzebowanie spadło najbardziej w badanym okresie:

Wielka Brytania:
Język i Spadek zapotrzebowania w %
jez.rosyjski -79%
jęz. polski -58%
jęz. hiszpański -44%
jęz. francuski -40%
jęz. holenderski -23%
jęz. niemiecki -22%
jęz. włoski -15%

Londyn:
Język i Spadek zapotrzebowania w %
jęz.rosyjski -69%
jęz. holenderski -46%
jęz. polski -43%
jęz. francuski -40%
jęz. niemiecki -32%
jęz. hiszpański -32%
jęz. włoski -18%

Metodologia

Raport został opracowany na podstawie danych z wyszukiwarki Adzuna.co.uk uzyskanych z ponad
4,5 mln ogłoszeń o pracę publikowanych tam w okresie od stycznia 2016 do marca 2019.

Zobacz:  Brexit: czarne chmury nad lotnictwem

O Adzuna

ADZUNA, tzw. ‘Google dla ofert pracy’ działa w 16 krajach na świecie i obsługuje średnio 10
milionów użytkowników miesięcznie. Chcemy wyświetlać każdą ofertę pracy, wszędzie.
Przeszukujemy tysiące stron z wakatami, dzięki czemu jej użytkownicy nie muszą tego robić –
zbiera miliony ofert pracy na jednym portalu. Udostępnia wiele opcji wyszukiwania oraz dane
dotyczące rynku pracy, dzięki czemu poszukujący pracy mają dostęp do wartościowych informacji i
mogą przejąć kontrolę nad własną karierą.

Adzuna została założona w 2011 roku przez Andrew Hunter’a oraz Doug’a Monro, którzy uprzednio
związani byli z eBay, Qype oraz Zoopla. W 2015, dotychczas wspierany przez wiodące firmy
venture capital (m.in. Index Ventures, Passion Capital i Crowdcube) start-up zebrał fundusze
wysokości 3 milionów Euro, w celu wsparcia międzynarodowego rozwoju firmy oraz pracy nad
dalszym rozwojem produktu, pozwalając na wzmożoną ekspansję w Polsce i kontynuację rewolucji
w poszukiwaniu zatrudnienia na polskim rynku pracy.

Zobacz:  Cybergangi jak korporacje

Chcemy być najlepszym miejscem online do rozpoczęcia poszukiwań pracy. Cieszymy się, że
możemy wykorzystywać możliwości technologiczne, aby pomagać w znalezieniu pracy lub łączyć z
lepszymi, bardziej satysfakcjonującymi możliwościami rozwoju kariery.

źródło: http://adzuna.pl/