Spadają wydatki i zamówienia, a inflacja daje się we znaki

money tax

Dane dotyczące zakupów w lutym, pochodzące od ponad miliarda konsumentów na całym świecie z wykorzystaniem platformy Salesforce Commerce Cloud, pokazują, że ze względu na mniejszą siłę nabywczą konsumenci złożyli mniej zamówień oraz kupili mniej artykułów niż w tym samym czasie w zeszłym roku. Ponieważ jednak inflacja spowodowała wzrost cen, przychody sprzedawców detalicznych z tytułu handlu elektronicznego wzrosły. Z drugiej strony w tym samym okresie globalne przychody z działalności online spadły o 5% rok do roku. 

Towarami, które drożeją najszybciej są produkty z grupy meble, sprzęt AGD oraz akcesoria kuchenne i wystrój wnętrz. Najwolniej rosły natomiast ceny obuwia czy elektroniki. Regionami, w których konsumenci najbardziej ograniczyli swoje wydatki zakupowe oraz drastycznie ograniczyli liczbę składanych zamówień są Holandia oraz kraje skandynawskie – tu spadki sięgają nawet 45% (Holandia).

Co ciekawe, rynki Europy Wschodniej (w tym Polska) zachowują się nieco inaczej, niż wskazują dane globalne. Nasz region charakteryzuje wyraźnie większy spadek w cyfrowych kanałach sprzedaży (o 13%) niż ma to miejsce w ujęciu globalnym, jednak nie aż tak wysoki jak we wspomnianej wyżej Holandii. W lutym zaobserwowano u nas także mniejszy wzrost cen niż np. w USA, Kanadzie.

 – Problemy, z którymi konsumenci borykali się podczas świąt, takie jak inflacja i niski poziom zapasów, nie zniknęły w nowym roku – powiedział Rob Garf, wiceprezes i dyrektor generalny ds. sprzedaży detalicznej w firmie Salesforce. – Chociaż handel cyfrowy nadal dominuje, to oczywiste jest, że inflacja ma wpływ na ogólne wydatki konsumentów. W obliczu tych utrzymujących się niekorzystnych czynników sprzedawcy detaliczni muszą eliminować problemy i usprawniać obsługę klienta poprzez łączenie zakupów offline i online. 

Zobacz:  Paradygmaty ekonomiczne i wpływ ich zmian na rynki finansowe

Luty w liczbach:

  • Po okresie świątecznym, który charakteryzował się umiarkowanym wzrostem, sprzedaż w kanałach cyfrowych w lutym wzrosła o 6% rok do roku w Stanach Zjednoczonych, a spadła o 5% rok do roku na całym świecie. 
  • Wolumen zamówień w lutym był niższy o 11% rok do roku, a liczba artykułów przypadająca na jedno zamówienie zmniejszyła się o 1,3% rok do roku (3,79 szt. w porównaniu z 3,84 szt. w 2021 r.).
  • Ceny detaliczne w Stanach Zjednoczonych wzrosły w lutym o 11,2% rok do roku, podczas gdy ceny na świecie wzrosły o 4,4% rok do roku.  
  • Zapasy produktów w lutym zmniejszyły się o 1% w Stanach Zjednoczonych i o 5% na całym świecie, ponieważ sprzedawcy detaliczni i konsumenci nadal zmagają się z problemami związanymi z łańcuchem dostaw.  
  • Kategorie produktów, których ceny w lutym wzrosły najbardziej w ujęciu rok do roku, to m.in.: 
    • Dom, meble (21,8%)
    • Dom, sprzęt AGD (17,9%)
    • Dom, akcesoria kuchenne i wystrój wnętrz (11%) 
  • Kategorie produktów, których ceny w lutym wzrosły najmniej, to m.in.: 
    • Obuwie sportowe (1,3%)
    • Obuwie ogólnego zastosowania (0,8%)
    • Elektronika i akcesoria (0,5%)
Zobacz:  Rynek pracy - dlaczego jest tak źle, skoro jest tak dobrze?

Inne ciekawe dane

Dane globalne i kluczowe dane rynkowe

  • Wzrost wolumenu sprzedaży brutto
    • Po okresie świątecznym, w którym odnotowano niewielki wzrost, sprzedaż w kanałach cyfrowych w lutym spadła na całym świecie o 5% rok do roku (-13% w Europie Wschodniej).
      • Największy spadek odnotowano w krajach skandynawskich i Holandii – o 39% w każdym z tych regionów.
      • Kolejne miejsca zajęły Belgia (24%) i Kanada (21%).
    • Z kolei sprzedaż w kanałach cyfrowych wzrosła w regionie APAC-EANZJ (14%), Ameryce Łacińskiej (13%) i USA (6%).
  • Liczba zamówień
    • W skali globalnej wzrost zamówień zmniejszył się o 11,1% rok do roku (+2,5% w Europie Wschodniej).
    • Największy spadek liczby zamówień odnotowano w Holandii i krajach skandynawskich – odpowiednio o 43,5% i 37,1%.
    • W niektórych krajach/regionach odnotowano jednak wzrost liczby zamówień pomimo globalnego spadku, przy czym w krajach Ameryki Łacińskiej odnotowano największy wzrost liczby zamówień o 5,6%, a w Wielkiej Brytanii o 5,3%.
  • Wzrost cen
    • Ceny detaliczne na całym świecie wzrosły o 4,4% rok do roku (-1,6% w Europie Wschodniej).
    • Krajem, w którym odnotowano największy wzrost cen, były Stany Zjednoczone (11,2%), a następnie Kanada (10,4%).
    • Regionem o najniższym wzroście cen były kraje skandynawskie, gdzie odnotowano wzrost o -2,3%, a następnie Japonia z wynikiem -1,8%.
  • Wzrost wskaźnika UPT (ang. Unit Per Transaction, liczba jednostek na transakcję)
    • W ujęciu globalnym liczba jednostek przypadających na jedną transakcję zmniejszyła się o 1,3% rok do roku (+2,1% w Europie Wschodniej).
    • Największy spadek odnotowały Hiszpania (-8,2%) i Kanada (-5%).
    • Regiony, w których odnotowano największy wzrost wskaźnika UPT, to APAC-EANZJ (6%) i Europa Wschodnia (2,1%).
  • Wzrost stanu zapasów
    • Zapasy produktów w lutym zmniejszyły się o 5% w skali globalnej, ponieważ sprzedawcy detaliczni i konsumenci nadal zmagają się z problemami związanymi z łańcuchem dostaw.  
      • Największe straty poniosły kraje skandynawskie (-35%), Kanada (-22%) i Belgia (-15%).
Zobacz:  Nawet 1300 kontroli dziennie w otwartych placówkach gastronomicznych. Sądy uchylają kary za łamanie obostrzeń

Szersza perspektywa: Sprzedawcy detaliczni i konsumenci zmagają się z wyższymi cenami, ponieważ koszty pracy, problemy z zapasami i koszty dostaw powodują wzrost cen towarów. Prezydent Joe Biden poświęcił znaczną część swojego pierwszego orędzia o stanie państwa na omówienie problemu inflacji oraz obiecał obniżenie kosztów ponoszonych przez amerykańskie rodziny. 

Metodologia indeksu Salesforce Shopping Index 

Salesforce Shopping Index pokazuje rzetelny obraz zakupów poprzez analizę aktywności ponad miliarda kupujących w ponad 54 krajach przy użyciu platformy Commerce Cloud. Następnie stosuje się kilka czynników w celu ekstrapolacji prognoz i rzeczywistych wyników dla szerzej rozumianej branży detalicznej.